Alla vi som gillar Maria

söndag 7 augusti 2011

Teknikens under

Min kära sambo är en tekniknörd av högsta klass och kommer ständigt hem med nya leksaker. Den senaste i raden är en behändig liten sak som med några enkla tryck mäter min IQ, visar nästa veckas korrekta lottorad och ger mig en uppfattning mellan tummen och pekfingret om hur många glas vin jag kan dricka ikväll och ändå köra bil tidigt i morgon bitti.

Nej hoppsan - jag läste fel - det var modellen dyrare som kunde allt det där... Denna kan bara visa andra nyttiga, bra och ovärderliga saker som t ex min puls, hur långt jag förflyttat mig, hur många kalorier jag förbränt under förflyttningen - den är ganska BRA, då jag vet hur mycket jag kan äta/dricka för att ta igen vad jag förlorat - och hur lång tid eländet tog.

Eftersom sambon är sjuk hade vi inga upptåg planerade igår kväll och i brist på annan sysselsättning bestämde jag mig för att prova den här fantastiska mackapären. Jag plöjde snabbt igenom 300 sidors bruksanvisning och.... Nej, det gjorde jag inte. Sambon fick visa hur jag skulle gå tillväga. Tydligen måste bandet som ska spännas över hjärtat tvunget blötas med iskallt vatten innan man spänner på det. Detta tror jag inte på, det var nog bara ett straff för att jag tvingade upp honom ur soffan men jag lät honom hållas...

Jag sa till honom att inte bry sig om att mecka med att ställa in längden, brösten hängde över bandet och höll det på plats alldeles utmärkt. Sedan skulle jag gå ut och sätta igång klockan som faktiskt skulle sitta på handleden precis som en vanlig klocka. Detta för att den skulle leta upp någon Sputnik i rymden som ska hjälpa till att beräkna all ovärderlig info. Innan jag gav mig iväg gick jag snabbt ut på nätet och letade upp lite fakta om maxpuls. Nä, det gjorde jag inte heller. Jag fick en snabblektion av sambon om att jag skulle springa så att min puls var 200 minus min ålder * 80% per minut. Que???

Skit samma, jag springer så snabbt jag kan och så länge jag orkar. Efter ca 2 km - det ser jag på klockan och förstår att det finns verkligen en gizmo uppe i rymden som håller koll på mig - börjar jag få upp flåset. Jag tittar på klockan och ser att min puls är uppe i 259 slag per minut!! Va faaan!! Sa han inte 200 minus min ålder*80%?? En snabb överslagsräkning senare inser jag att antingen har han köpt den dyrare modellen i alla fall eller så har vi fått några extra finesser på köpet.

Den har ju en IQ-mätare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...