Alla vi som gillar Maria

söndag 19 februari 2012

I get by with a little help from my friends

Idag på jobbet ska jag fundera på om jag vågar göra en ögonoperation.

Jag fick glasögon när jag gick i första klass. Jag satt längst bak i klassrummet, bredvid Fredrik som var ständigt förkyld och hade snor hängande ner till överläppen. I stället för att torka bort det och snyta sig slickade han bort en sträng när snoret kom för långt ner.
Det tog inte många minuter av första skoldagen för mig att inse att jag inte såg ett ord av vad fröken skrev på tavlan. Men det gjorde Fredrik och det blev en vana för mig att skriva av honom i stället för fröken.

När det blev dax för ett besök hos skolsyster hade jag utformat en eminent plan.

Jag erbjöd mig att gå först och när det blev som jag misstänkt - att jag inte ens såg den översta raden på syntavlan - fick jag plötsligt väldigt ont i magen. Som en skänk från ovan eller genom bra skådespelartalanger - välj själv vilket ni tycker passar bäst in i storyn.....

I vilket fall som helst fick jag helt planenligt lägga mig på skolsysters soffa medans resten av klassen genomförde sina syntest. Där gjorde jag mitt bästa för att memorera i vilken ordning bokstäverna kom på vilken rad. När det blev min tur var det upp till bevis. Men som ni förstår gick det inget vidare och några veckor senare hade jag glasögon.

Jag vantrivdes från första sekund och när jag var 14 skaffade jag mina första kontaktlinser.

Eftersom jag avskydde mina glasögon blev det linser från morgon till kväll varje dag, lägg till lite slarv med rengöring och det var slut på det roliga 10 år senare. Då fick jag en allvarlig infektion på hornhinnan och fortfarande än i dag måste jag ta ögondroppar morgon och kväll, jag får bara ha mina linser 8 timmar per dygn och måste ha minst en linsfri dag i veckan.

Jag önskar att jag kunde lära mig att trivas med mina glasögon men nu har jag gett upp hoppet. Jag kan inte tänka mig en större befrielse än att se utan glasögon eller linser samtidigt är jag livrädd för att något ska gå fel under operationen och jag blir dömd till ett liv med glasögon. Eller ännu värre som blind.

Så när jag kommer hem från jobbet i eftermiddag tar jag tacksamt emot erfarenheter - både bra och dåliga, goda råd - här vill jag bara ha de bra inte de dåliga -  och allmänt pepp.

Tack på förhand!

12 kommentarer:

  1. Jag har två vänner som gjort det och de är supernöjda!
    //från en som funderar själv på det

    SvaraRadera
  2. Har inga egna erfarenheter, men två av mina kanrater har gjort det och båda säger att det är helt underbart!

    SvaraRadera
  3. Det har jag också funderat lite på men det känns lite "scary" + att det är dyrt...men tänk så skönt att slippa glasögon o linser!

    SvaraRadera
  4. Personligen så har jag inga som helst erfarenheter om det men flera stycken i min bekantskapskrets har gjort det med ett lyckat resultat.

    SvaraRadera
  5. Har ingen erfarenhet, men använder inte mina glasögon så jag skulle nog oxå behöva opereras.

    SvaraRadera
  6. Guu förbjude att nåt dåligt skulle hända men du ska hämta massor av info.innan du ger dig på en operation.Det var inte länge sen jag såg ett TV-program där t.o.m en läkare höjde ett varnande finger.Kommer tyvärr inte ihåg vad programmet hette,hmmm?!
    Jag menar verkligen inte att skrämma dig men att ta reda på fakta är jätteviktigt!

    SvaraRadera
  7. Jag igen :-)Här är en länk där några uttalar sig men du kan förstås hitta en massa andra också...

    http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=1&art=322

    SvaraRadera
  8. Min systerdotter fick opererat sina ögon för många år sen, och hon har alltid varit nöjd.

    SvaraRadera
  9. Jag har också bara hört bra. De vet nog vad de gör, de där expertiserna :)

    SvaraRadera
  10. Åh, det skulle jag också vilja göra. Glasögon är ju bara jobbigt!
    Och jag kan inte längre ha mina älskade linser...*sur*
    Så jag går mest utan här hemma och ser varken dammtussar eller texten på teven... ;)

    Kram och stort lycka till om du bestämmer dej för att göra det! Tror att dom kan det där...du behöver nog inte vara orolig..

    Moj

    SvaraRadera
  11. Uja, blind är min stora mardröm. Är närsynt och fick mina första glasögon när jag var 11. Skaffade linser i 20-års åldern som jag hade i princip jämnt i 20 års tid. Nu funkar de inte så bra längre, tyvärr och snyft, för ögonen har blivit torrare och så har det ju blivit svårare att läsa på nära håll! Skulle vara skönt att operera sig men jag vågar faktiskt inte i dagsläget, en dag kanske, men inte nu. Om du gör det, tänk på att ögonen åldras och att du sannolikt ändå kommer att behöva läsglasögon.

    SvaraRadera
  12. Har du inte fått nog av operationer?? ;)

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...