Alla vi som gillar Maria

onsdag 26 december 2012

Ni tjejer snackar om att föda barn!! Ni skulle bara veta hur det känns när en kille är riktigt förkyld.....

Några minuter innan kl 10 var jag på plats på den helgöppna vårdcentralen igår. Jag var inte ensam. En kö ringlade utanför den låsta dörren. På pricken 10 burrar det till i låset och vi troppar in för att ta varsin nummerlapp. Alla hittar varsin ledig stol och slår sig ner. Jag ser en hel del barnfamiljer, några äldre, en kille i min ålder som ser på snudd döende ut och några yngre tjejer -  finklädda och sminkade efter alla konstens regler - som inte alls ser sjuka ut.
Alla sitter nog och undrar varför det inte händer något när ytterdörren plötsligt slits upp. In stormar en äldre man med något vilt i blicken. Han har en stor portfölj under ena armen och en grön plastpåse i den andra. Han börjar rycka i olika dörrar och knacka på i den fortfarande stängda luckan i receptionen. Han ser helt förstörd ut när han inte får kontakt med någon personal och stormar ut igen. Vi som sitter i väntrummet tittar lite försiktigt på varandra och undrar vad som egentligen hände. Plötsligt kommer han in igen och gör om samma procedur igen!! Denna gång får han kontakt med någon vid en dörr som inte syns från väntrummet och eftersom han inte kommer tillbaka igen förmodar vi att han fått hjälp.
Jag övergår till att lyssna på den döende killen som sitter och pratar med någon som han verkar vara ytligt bekant med. Han berättar hur dåligt han mår. Han har haft jättehög feber i en nästan en hel vecka och han har SÅÅÅÅÅ ont i halsen.
Rätt vad det är börjar det hända saker och ting. Nummer börjar tuta fram i en rasande takt och jag kommer in till en sköterska som snabbt bedömer att jag behöver träffa en läkare. Jag blir inflyttad i ett annat väntrum och hinner nog inte sitta där mer än fem minuter förrän det är min tur.
När jag sitter i korridoren och väntar på läkaren hamnar jag bredvid den döende killen. Plötsligt kommer den äldre mannen gående. Ni vet han med den gröna plastpåsen? Det visar sig att det är HAN som är läkaren!! Han vänder sig mot killen och säger:

- Jaaaa Mikael! Dina prover visar ingenting så du får gå hem och lägga dig och vila. Du kommer snart att må bättre!

Sen vänder han sig till mig och visar in mig i ett rum. Jag är i lite chock eftersom den döende killen just blivit hemskickad. Om han som mådde såååååååå dåligt inte var sjuk då är kanske inte jag heller sjuk. Eller det ligger kanske något i det där med män och förkylningar??

Men ett pet i halsen och ett stick i fingret senare visar det sig att jag har streptokocker (??) i halsen, alltså en halsfluss.

In och ut på mindre än en timme - det känns helt OK säger jag som är van vid att ligga på akuten i upp till 12 timmar. Jag hämtade mitt inringda recept på apoteket och tog mig hem igen för att fira jul med min släkt.
Den berättar jag inte om i detta inlägget. Jag är glad om du orkat läsa ända hit!!

Ha det bäst!!

10 kommentarer:

  1. Haha måste kännas sådär att det var läkaren som stormade in i väntrummet och betedde sig underligt!
    Hoppas du mår bättre idag. Penicillin brukar kicka in rätt så fort för det mesta!
    Och ja, det ligger någonting i det där med män och förkylningar!

    SvaraRadera
  2. God fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Hahaha, ler brett när jag läser om den döende mannen ;)
    Kryakramar i massor till dig.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är konstigt att läkaren inte kände till att manliga förkylningar inte är att leka med.....sen kvittar det väl om det syntes i nåt ynka prov. Tur att du fick hjälp. Jag önskar dig en God fortsättning på julen.

    SvaraRadera
  5. Hoppas bacillerna snart är väck!

    SvaraRadera
  6. Undrar hur gubbarna ser ut när de är allvarligt sjuka? Kram

    SvaraRadera
  7. Häckväckvällingsäck med elaka baciller och annat oknytt. Kram

    SvaraRadera
  8. Hmm, hoppas läkaren var bättre på att ställa diagnoser än att hitta rätt dörr på jobbet sitt. ;)

    SvaraRadera
  9. Med meducin ska du nog snart vara helt ok igen, ja i varje fall vad gäller halsen. Krya på!

    SvaraRadera
  10. Hoppas medicinen gjort susen redan, så du får ett bra avslut på detta turbulenta år i ditt liv!

    Stor kram!

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...