Alla vi som gillar Maria

fredag 1 februari 2013

I livets slutskede

De senaste två dygnen har jag, min mamma och min storasyster vakat vid pappas sida.
Vi har alla tre arbetat med vård i livets slutskede och vi vet alla tre vilka tecken kroppen visar upp när det snart är tid att vandra vidare.
Därför visste vi alla tre att det bara var en tidsfråga innan pappa fick somna in och slippa sitt lidande.
Efter att ha varit ganska lugn började han i går eftermiddag att jämra sig och eftersom han inte har sitt tal kvar visste vi inte om han hade ångest eller om han hade ont. Det är otroligt jobbigt att sitta bredvid och vara totalt maktlös, totalt hjälplös.
Vi märkte att pappa ville säga något och vi försökte att hitta de rätta orden för att lugna honom.
Men vad säger man till sin man/pappa när man tror att det är det sista man kommer att säga?
Jo man säger att vi älskar honom, att vi kommer att klara oss, att han kan släppa taget, att han inte behöver kämpa längre, att vi förstår om han inte orkar mer.
Men pappa är inte färdig med livet än.
Eller så är livet inte färdigt med pappa.

17 kommentarer:

  1. Det där är så jobbigt. Kramar till dig och er i denna jobbiga stund.

    SvaraRadera
  2. Kärlek och många tankar till er nu när det är jobbigt.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad jobbigt. Kramar till er!

    SvaraRadera
  4. Åhh.. Ryser när jag läser. Vet inte vad jag ska skriva. Mina tankar och kramar till er!

    SvaraRadera
  5. Har varit där med först pappa sen mamma 1/2 år senare så jag känner med dej o de dina Maria / Jeanette

    SvaraRadera
  6. Åh vad sorgligt. Kram till dig och din pappa ♥

    SvaraRadera
  7. Min pappa kämpade emot in i det sista. På slutet kunde han bara säga "smärtis" och självklart fick han smärtlindring. Min bror och jag vakade tillsammans i mer än ett dygn. Till slut kände vi att vi behövde komma hem för att duscha och äta så vi lämnade pappa i cirka en timma och då passade han på att gå bort. Ni säger precis rätt saker till er pappa. Till slut finns inget mer att säga. KRAM

    SvaraRadera
  8. Jag känner igen det sen vi satt hos pappa i höstas. Oroligt in i det sista. Många kramar

    SvaraRadera
  9. Kärleken från er når säkert fram till er lilla pappa ♥
    Kram♥

    SvaraRadera
  10. Så svårt! Och samtidigt kärleksfullt. Tänker på dig <3

    SvaraRadera
  11. Ni går igenom en fruktansvärt jobbig tid, tänker på dig och dina
    Kramar

    SvaraRadera
  12. Här kommer en omtanke och en kram!

    SvaraRadera
  13. Stor kram till dig! <3

    SvaraRadera
  14. Kanske är det över nu... Tänker så på dig... Måste vara otroligt jobbigt....

    Många, många kramar! <3

    SvaraRadera
  15. Det �r s� sm�rtsamt bara att l�sa om det. M�nga, m�nga kramar fr�n mig.

    SvaraRadera
  16. En flodväg väller över mig när jag läser inlägget. Minns precis hur det var. Du beskriver det så fint.

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...