Alla vi som gillar Maria

torsdag 13 oktober 2016

Det här ÄR ju ristat i sten.....

Ni som hängt här ett tag minns kanske att vi började med en ny tradition på vår gata förra sommaren. En familj är ansvarig för en sightseeingrunda och de andra hakar på. Vad vi gjorde förra året hade ni kunnat ta del av om bara jag hittat inlägget så jag kunde länka till det....... Vi hade i vilket fall en jättehärlig dag med otroligt söta alpackor, korvgrillning och annat trevligt.
I år kunde jag tyvärr inte följa med eftersom jag jobbade men min man och yngsta dottern deltog. Exakt vad de gjorde har jag inte full koll på men den här gravstenen fotograferade min man till mig eftersom han visste att jag skulle gå igång på den.  Jag hoppas att ni ser texten ändå men om i fall att ni inte gör det så kommer den här: Måns är född 1708 och dog 1809 - lite konstigt att någon blev 101 på den tiden skulle jag tro. Hans hustru Helena föddes 1714 och dog 1847 - riktigt jättekonstigt att bli  133 år även idag och ännu konstigare på 1800-talet skulle jag tro. Deras första dotter Carolina föddes 1796 (riktigt megakonstigt att få barn vid 82 års ålder!!) och ytterligare en dotter Chatorina föddes 1809. Jag tänkte först att Chatorina var dotter till Carolina men i så fall var hon bara 13 år när hon fick henne. Fast det är kanske troligare än att Helena var 95??? Supermegakonstigt i vilket fall som helst.....


Hoppas ni hängde med i alla svängarna och håll med om att det är konstigt??
Om det nu var tryckfelsnisse som varit framme så borde det väl ha blivit tillrättat vid detta laget??

3 kommentarer:

  1. Följande hittade jag, tryckfelsnisse har således varit framme:
    De rätta förhållandena är utredda, bl.a. av undertecknad i en artikel i Kristianstadsbladet 22/8 1986.
    Denna gravsten över kofferdikaptenen Måns Mauritsson och hans hustru Helena Sjöström i Åhus har intresserat många genom åren och har figurerat i ett flertal tidningsartiklar, bl.a. i Kristianstadsbladet.
    Mannen uppges född 1708 och död 1809, alltså 101 år gammal, hustrun 1714 resp. 1847, alltså 133 år gammal. När döttrarna Carolina Elisabett och Chatarina Eleonora föddes 1796 resp. 1809, skulle föräldrarna ha varit 88 och 82 år gamla resp. 101 och 95 år gamla.
    Det är makarnas födelseår, som blivit felaktiga, skall vara 13/11 1767 (Yngsjö, Åhus sn) för mannen och 21/2 1776 (Åhus) för hustrun.
    Källor: Kyrkböcker, Åhus sn.
    Med vänlig hälsning
    Björn Rosenberg

    SvaraRadera
  2. Mycket konstigt där! Vore kul att läsa i kyrkböckerna!

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Väldigt märkligt, håller med dig:-))))
    Toppen med en man som vet precis vad man går igång på och levererar precis rätt bloggfoder:-)

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...